Washington Examiner

From Wikipedia, the free encyclopedia

Washington Examiner
Cover image of Washington Examiner magazine for July 29 2013.jpg
Front cover of Washington Examiner magazine for May 26, 2014
TypeWebsite, weekly magazine
FormatInternet, magazine
Owner(s)Clarity Media Group
Founder(s)Philip Anschutz
PublisherRyan McKibben[citation needed]
PresidentStephen R. Sparks
Managing editorsPhilip Klein[1]
Opinion editorDavid Freddoso[2]
Founded2005; 15 years ago (2005) (newspaper) (as Montgomery Journal, Prince George's Journal, and Northern Virginia Journal)
2013 (2013) (magazine)
Ceased publication2013 (2013) (newspaper)
Headquarters1152 15th St. NW
Suite 200
Washington, D.C. 20005
Circulation45,000 (weekly magazine)

The Washington Examiner is an American conservative news website and weekly magazine based in Washington, D.C. It is owned by MediaDC, a subsidiary of Clarity Media Group, which is owned by Philip Anschutz.

From 2005 to mid-2013, the Examiner published a daily tabloid-sized newspaper, distributed throughout the Washington, D.C. metro area. The newspaper focused on local news and political commentary.[3] The local newspaper ceased publication on June 14, 2013, and its content began to focus exclusively on national politics, switching its print edition from a daily newspaper to a weekly magazine format.[4]

The Examiner is known for its conservative political stance and features conservative writers.[5]


A Washington Examiner dispenser, from the time when the newspaper was a free daily tabloid

The publication now known as The Washington Examiner began its life as a handful of suburban news outlets known as the Journal Newspapers, distributed only in the suburbs of Washington: Montgomery Journal, Prince George's Journal, and Northern Virginia Journal.[6] Philip Anschutz purchased the parent company, Journal Newspapers Inc., in October 2004.[3][7][8] On February 1, 2005, the paper's name changed to The Washington Examiner, and it adopted a logo and format similar to those of another newspaper then owned by Anschutz, San Francisco Examiner.[6]

The Washington Examiner became increasingly influential in conservative political circles, hiring much of the talent from The Washington Times.[9] The website DCist wrote in March 2013 "Despite the right-wing tilt of [the Examiner's] editorial pages and sensationalist front-page headlines, it also built a reputation as one of the best local sections in D.C."[10] The newspaper's local coverage also gained fame, including a write-up by The New York Times,[11] for contributing to the arrest of more than 50 fugitives through a feature that each week spotlighted a different person wanted by law-enforcement agencies.

It was announced in March 2013 that the paper would stop its daily print edition in June and refocus on national politics, converting its print edition to a weekly magazine and continuing to publish its website.[12] The new format was compared to that of The Hill.[9][12] In December 2018, Clarity Media announced that the magazine would become a publicly available, expanded print magazine.[13]

On January 27, 2020, former chief justice of the Supreme Court of Alabama Roy Moore, and candidate to fill the senate seat in the 2017 United States Senate special election in Alabama left when Jeff Session joined the Trump Administration, filed a 40 million dollar defamation lawsuit against it claiming the magazine repeatedly wrote “fake news” attacks stemming from allegations that he made unwanted sexual and romantic advances to teen girls when he was in his 30.[14]

Distribution and readership

The magazine's publisher said in 2013 that it would now seek to distribute the magazine to at least "45,000 government, public affairs, advocacy, academia and political professionals".[10] The publisher also claimed the Examiner's readership is more likely to sign a petition, contact a politician, attend a political rally, or participate in a government advocacy group than those of Roll Call, Politico, or The Hill.[15] According to its publisher the Examiner has a high-earning and highly educated audience, with 26 percent holding a master's or postgraduate degree and a large percentage earning over $500,000 annually, likely to be working in executive or senior management positions.[15]

Culture controversy

In February 2020 Hugo Gurdon, the editor-in-chief, announced the parent company of the news organization was "enlisting a third-party to conduct a thorough investigation into the Washington Examiner's culture, policies and actions to determine what, if any, additional steps are needed to ensure a safe and comfortable work environment for all of our employees". The culture had been described by employees as abusive, racist, sexist and homophobic.[16] The announcement of the investigation followed the dismissal of Toby Harnden, who became managing editor in 2018, after text messages and secret audio recordings surfaced of Harnden allegedly making sexist and homophobic remarks regarding employees.[17]

Content and editorial stance

The Examiner has been described as and is widely regarded as conservative.[5] When Anschutz first started the Examiner in its daily newspaper format, he envisioned creating a competitor to The Washington Post with a conservative editorial line. According to Politico, "When it came to the editorial page, Anschutz's instructions were explicit – he 'wanted nothing but conservative columns and conservative op-ed writers,' said one former employee."[3] The Examiner's writers have included Michael Barone, Tim Cavanaugh, David Freddoso, Tara Palmeri, Bill Sammon, Rudy Takala, and Byron York.

The Examiner endorsed John McCain in the 2008 presidential election[18] and Adrian Fenty in the Democratic primary for mayor in 2010.[19] On December 14, 2011, the newspaper endorsed Mitt Romney for the 2012 Republican presidential nomination, publishing an editorial saying he was the only Republican who could beat Barack Obama in the general election.[20]

Anti-immigration stories

In January 2019, the Washington Examiner published a story with the headline, "Border rancher: 'We've found prayer rugs out here. It's unreal'". Shortly thereafter, President Donald Trump cited the story as another justification for a border wall amid the 2018-2019 federal government shutdown. The story in question cited one anonymous rancher who offered no evidence of these Muslim prayer rugs, such as photos. The story provided no elaboration on how the rancher knew the rugs in question were Muslim prayer rugs. The author of the story formerly worked as press secretary for the anti-immigration group Federation for American Immigration Reform. Stories of Muslim prayer rugs at the border are urban myths that have frequently popped up since at least 2005, but with no evidence to substantiate the claims.[21][22][23][24][25][26] The Examiner never issued a clarification or retracted the story.

In April 2019, Quartz reported that White House advisor Stephen Miller had been purposely leaking information on border apprehensions and asylum seekers to the Washington Examiner so that the paper would publish stories with alarming statistics that sometimes criticized DHS Secretary Kirstjen Nielsen, which he could then show to Trump and undermine her position. Nielsen was fired in April 2019 for reportedly not being sufficiently hawkish on immigration.[27][28]

Climate change

After the Climategate controversy, the Washington Examiner published an op-ed which said of climate science, "Some decades hence, I suspect, people will look back and wonder why so many government, corporate and media elites were taken in by propaganda that was based on such shoddy and dishonest evidence."[29] The allegations regarding the basis for the supposed[30] controversy were rapidly debunked.[30] The scientific consensus that global warming is occurring as a result of human activity remained unchanged throughout the investigations.[31]

In 2017, the Washington Examiner editorial board supported President Trump's unilateral withdrawal from the Paris Climate Accords, which the Examiner editorial board described as "a big flashy set of empty promises... The Earth's climate is changing, as it always has. And part of the reason it is changing is due to human activity. But those two facts are excuses neither for alarmism and reflexive, but ineffective action, nor for sacrificing sovereignty to give politicians a short-term buzz of fake virtue and green guerrillas another weapon with which to ambush democratic policymaking."[32][33]

On August 31, 2019, the Examiner published an op-ed by Patrick Michaels and Caleb Stewart Rossiter titled "The great failure of the climate models". It claimed that overwhelmingly accepted climate models were not valid scientific tools. Scientists described the Washington Examiner op-ed as highly misleading, noting that there were numerous false assertions and cherry-picked data in the op-ed.[34]


  1. ^ Marx, Damon (March 23, 2015). "Washington Examiner Promotes Philip Klein to Managing Editor". AdWeek. Retrieved January 4, 2020.
  2. ^ "Philip Klein Promoted to Managing Editor". Retrieved December 28, 2019.
  3. ^ a b c Calderone, Michael (October 16, 2009). "Phil Anschutz's Conservative Agenda". Politico.
  4. ^ Connolly, Matt. (June 14, 2013). "The Washington Examiner local news team says goodbye after eight years". The Washington Examiner. Retrieved July 5, 2013.
  5. ^ a b "Heresy on the Right". Columbia Journalism Review. Retrieved September 18, 2018.
  6. ^ a b Robertson, Lori (April/May 2007). "Home Free". American Journalism Review. Retrieved July 5, 2013.
  7. ^ "Weekly Standard acquired by Washington Examiner parent company". Washington Examiner. June 16, 2009. Retrieved March 22, 2019.
  8. ^ Helman, Christopher. "The Man Behind the Curtain" (October 21, 2010). Forbes. Retrieved July 9, 2013.
  9. ^ a b "Washington Examiner Newspaper Closing, Becoming Weekly Magazine". March 19, 2013. Retrieved July 17, 2016.
  10. ^ a b Freed, Benjamin R. (March 19, 2013). "Washington Examiner to Cease Daily Publication and Become Political Weekly Archived 2013-07-28 at the Wayback Machine". DCist. Retrieved July 5, 2013.
  11. ^ Peters, Jeremy W. (December 12, 2010). "Washington Examiner Helps Capture Fugitives". The New York Times. Retrieved July 5, 2013.
  12. ^ a b Bloomgarden-Smoke, Kara. (March 19, 2013). "The Washington Examiner Announces a 'Shift' in Their Business Model". Retrieved July 5, 2013.
  13. ^ "Press Release: Washington Examiner to Expand into a Nationally Distributed Magazine with a Broadened Editorial Focus". Washington Examiner. December 3, 2018. Retrieved December 6, 2018.
  14. ^ Gattis, Paul (January 28, 2020). "Roy Moore files $40 million 'fake news' lawsuit". al. Retrieved January 28, 2020.
  15. ^ a b "MediaDC | Audience and Readership". Archived from the original on July 11, 2016. Retrieved July 17, 2016.
  16. ^ CNN, "Inside the climate of 'workplace terror and bullying' at the Washington Examiner, a conservative media outlet on the rise" February 14, 2020 [1]
  17. ^ The Washington Times, "Washington Examiner's parent Clarity launches probe into outlet's 'culture' after firings: Report" February 14, 2020 [2]
  18. ^ "The Examiner endorses McCain-Palin". The Washington Examiner. September 24, 2008. Retrieved May 13, 2018.
  19. ^ "Why Fenty deserves – and D.C. needs – four more years". The Washington Examiner. September 7, 2010. Archived from the original (editorial) on December 4, 2010.
  20. ^ "Influential Conservative Newspaper Backs Romney for GOP Nomination". Fox News. December 14, 2011. Retrieved May 25, 2012.
  21. ^ Sommer, Will (January 18, 2019). "Trump Tweets Discredited Right-Wing Meme About 'Muslim Prayer Rugs' at Border". Retrieved January 20, 2019.
  22. ^ Graham, David A. (January 18, 2019). "Trump's Entire Shutdown Approach, Encapsulated in One Tweet". The Atlantic. Retrieved January 20, 2019.
  23. ^ Oprysko, Caitlin. "Trump touts story about finding 'prayer rugs' along border". POLITICO. Retrieved January 20, 2019.
  24. ^ "Trump uses migrant caravan, prayer rugs to defend border wall, despite little proof - National |". January 18, 2019. Retrieved January 20, 2019.
  25. ^ Qiu, Linda (January 18, 2019). "Trump's Baseless Claim About Prayer Rugs Found at the Border". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved January 20, 2019.
  26. ^ "Trump points to a migrant caravan and unverified claim about Muslim prayer rugs as he continues push for wall". The Washington Post. 2019.
  27. ^ Timmons, Heather; Timmons, Heather. "Trump's anti-immigration zealot Stephen Miller is behind the purge at Homeland Security". Quartz. Retrieved May 19, 2019.
  28. ^ "Report: Washington Examiner was used to undermine DHS boss Kirstjen Nielsen". The Washington Post. 2019.
  29. ^ Sarewitz, Daniel (March 1, 2010). "World view: Curing climate backlash". Nature. 464 (7285): 28. doi:10.1038/464028a. ISSN 1476-4687. PMID 20203581.
  30. ^ a b The eight major investigations covered by secondary sources include: House of Commons Science and Technology Committee (UK); Independent Climate Change Review (UK); International Science Assessment Panel Archived 9 May 2013 at the Wayback Machine (UK); Pennsylvania State University first panel Archived 25 September 2010 at the Wayback Machine and second panel Archived 30 January 2012 at the Wayback Machine (US); United States Environmental Protection Agency (US); Department of Commerce (US); National Science Foundation (US).
  31. ^ Biello, David (Feb 2010). "Negating 'Climategate'". Scientific American. (302):2. 16. ISSN 0036-8733.
  32. ^ "Trump will withdraw US from Paris climate agreement while California, New York, Washington unite to back climate pact". Carbon Brief. Retrieved September 30, 2019.
  33. ^ Steven, T. Corneliussen (June 9, 2017). "Paris climate accord critics praise and defend US withdrawal". Physics Today. doi:10.1063/PT.6.3.20170609a.
  34. ^ "Washington Examiner op-ed cherry-picks data and misleads readers about climate models". Climate Feedback. August 31, 2019. Retrieved September 30, 2019.

External links

What is Wiki.RIP There is a free information resource on the Internet. It is open to any user. Wiki is a library that is public and multilingual.

The basis of this page is on Wikipedia. Text licensed under CC BY-SA 3.0 Unported License..

Wikipedia® is a registered trademark of Wikimedia Foundation, Inc. is an independent company that is not affiliated with the Wikimedia Foundation (Wikimedia Foundation).

Privacy Policy      Terms of Use      Disclaimer